20/3/09

"Το μεγάλο μας τσίρκο"

(για τη γιορτή της 25ης Μαρτίου)
"όσοι το χάλκεον χέρι
βαρύ του φόβου αισθάνονται
ζυγόν δουλείας ας έχωσι

θέλει αρετήν και τόλμην
η ελευθερία"
(Α. Κάλβος)



Το καλοκαίρι του 1973, εποχές "δύσκολες" για την Ελλάδα, η Τζένη Καρέζη και ο Κώστας Καζάκος ανεβάζουν στο θέατρο “Αθήναιον” το έργο του Ιάκωβου Καμπανέλη “το μεγάλο μας τσίρκο”.
Στο έργο αυτό, μέσα από σατιρικά και δραματικά νούμερα και τραγούδια γινόταν μια αναδρομή στην ιστορία της Ελλάδας από την Τουρκοκρατία, τον Όθωνα και τους υπόλοιπους κυβερνήτες της ανεξάρτητης Ελλάδας ως την Μικρασιατική καταστροφή, τον πόλεμο του ’40 και το –τότε– σήμερα…
Η μουσική του έργου ήταν του Σταύρου Ξαρχάκου και τα τραγούδια της παράστασης απέδιδαν ο Νίκος Ξυλούρης και τα μέλη του θιάσου. Τα σκηνικά της παράστασης ήταν του Ευγένιου Σπαθάρη και στο θίασο πρωταγωνιστικούς ρόλους είχαν ο Διονύσης Παπαγιαννόπουλος, ο Στέλιος Κωνσταντόπουλος, ο Νίκος Κούρος, ο Τίμος Περλέγκας και ο Χρήστος Καλαβρούζος.


(Έργο του Ντίνου Παπασπύρου)

"Ξύπνα ραγιά!"
απόσπασμα - διασκευή από το θεατρικό έργο του Ιάκωβου Καμπανέλη
"ΤΟ ΜΕΓΑΛΟ ΜΑΣ ΤΣΙΡΚΟ"
Μουσική: Σταύρος Ξαρχάκος
Τραγούδι: Νίκος Ξυλούρης
(το έργο αποδίδεται μέσα από τη "ματιά" των μαθητών της ΣΤ΄ τάξης
του 5ου Δημοτικού Σχολείου Χαϊδαρίου)


Το έργο αυτό είναι ένα "εναλλακτικό" βιβλίο ιστορίας. Με διαλόγους καταπληκτικούς και χιούμορ που "τσακίζει" περνάει μηνύματα και αξίες διαχρονικές. Τα παιδιά μας, απόλαυσαν την όλη διαδικασία, κάνοντας ταυτόχρονα μάθημα ιστορίας με τρόπο βιωματικό. Το αποτέλεσμα ήταν καταπληκτικό.



9 σχόλια:

Μαρια Νικολαου είπε...

Ε αυτο πρεπει οπωσδήποτε να αναρτηθεί.
Να στε ολοι καλα
Καλημερα και καλο Σαβ/κο

"ΧΑΡΤΑΕΤΟΣ" είπε...

Kαλημέρα στο εμπνευσμένο, δημιουργικό σχολείο!
Περιμένουμε εικόνες από την παράσταση και σας στέλνουμε τα θερμά μας συγχαρητήρια!

Τζούλια είπε...

καταπληκτικό έργο...αν είχαμε χρόνο για προετοιμασία κι εμείς στο σχολείο μας, αυτό είχαμε σκεφτεί να δουλέψουμε (αλλά ειχαν προτεραιότητα τα περιβαλλοντικά φέτος). Είμαι σίγουρη πως τα παιδιά το χάρηκαν κι όσο για τα μαθησιακά αποτελέσματα μιας τέτοιας διαδικασίας, ας έρθουν να τα αξιολογήσουν, όλοι αυτοί που παραφορτώνουν τα παιδικά μυαλά με άχρηστες πληροφορίες και τα καθιστούν ανίκανα να σκεφτούν και να κρίνουν...και αυτοί που επιμένουν να θέλουν τις σχολικές γιορτές αποστεωμένες φανφάρες του εθνικού μας παραλογισμού...
Συγχαρητήρια στη συνάδελφο για την επιλογή και στα παιδιά φυσικά...

JK O SΚΡΟΥΤΖΑΚΟS είπε...

ΣΥΓΧΑΡΗΤΗΡΙΑ ΣΤΗΝ ΕΚΑΠΙΔΕΥΤΙΚΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΛΗ ΕΠΙΛΟΓΗ ΠΟΥ ΕΚΑΝΕ.ΘΑ ΠΕΡΙΜΕΝΩ ΚΑΙ ΕΓΩ ΕΙΚΟΝΕΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ.ΝΑ ΕΙΣΑΣΤΕ ΟΛΟΙ ΚΑΛΑ ΚΑΙ ΝΑ ΚΑΝΕΤΕ ΠΑΝΤΑ ΑΞΙΟΛΟΓΕΣ ΠΡΑΞΕΙΣ.ΚΑΛΟ Σ/ΚΟ.

Νάντια είπε...

Η Μελα και τα παιδιά της ΣΤ τάξης μας συγκίνησαν ιδιαίτερα με το θεατρικό τους.Αξίζουν συγχαρητήρια.
Το Σχολείο μας πρωτοτύπησε για μια φορά ακόμα.

giorgos basmatzidis είπε...

Μόνο αν γίνει βιωματικά μια σχολική γιορτή έχει νόημα. Έτσι γράφει τη δική του ιστορία κάθε παιδί.

"Αντιγόνη" είπε...

Eίναι θέμα τελικά δασκάλου,το πως περνάει στα παιδιά μηνύματα και αξίες!!! Αυτό διαπιστώσαμε για μια ακόμα φορά, όσοι παρακολουθήσαμε αυτή την "παράσταση".Συγχαριτήρια σε όλα τα παιδιά της έκτης τάξης γιατί μας μετέδωσαν αυτό που βίωσαν τα ίδια και μας συγκίνησαν( πράγμα σπάνιο σε εθνικές γιορτές)!!!
Μελαχροινή, τι να πούμε , τα κατάφερες πάλι!!!Μια μας κάνεις να γελάμε πολύ και την άλλη να δακρύζουμε!!!Βέβαια μας εντυπωσίασες και με τη χρηση της τεχνολογίας! Πόσο καιρό διέθεσες για όλα αυτά ( με τρία παιδιά και ένα σύζυγο στο σπίτι) ? Μπράβο Κασμερίδου!!!

pokahontas είπε...

"Η παράσταση μας έκανε μια αναδρομή σε πολλά επεισόδια, εποχές και γεγονότα. Το έργο μας μόνο υπόθεση και πυροτεχνήματα δεν είχε. Κατά τα άλλα όμως είχε μουσική, χορό, τραγούδι, γιατί λέει είναι ένα έργο που αποφάσισε να το ρίξει όξω να ξεθυμάνει. Διότι το έργο μας , ήτο αδύνατο να τεθεί υπό περιορισμό…
…Καταπιαστήκαμε με κάτι δύσκολο! Καλέσαμε την τρέλα για βοηθό αλλιώς δεν τα βγάζαμε πέρα. Τρέμαμε με αυτό που αγγίζαμε ... Όμως αυτό που θέλαμε ήταν να ’ρθείτε στην παράστασή μας και να μη φύγετε αδιάφοροι. Να βρείτε ψεγάδια, να μας κρίνετε αλλά να μη φύγετε αδιάφοροι. Κι αν σας κακοκαρδίσαμε ή αν σας κάναμε να γελάσετε με πράγματα που δεν πρέπει, είναι γιατί διαλέξαμε το φαρδύ το δρόμο…
Εκεί που η ζωή είναι χύμα…»

Επέλεξα αυτά τα χαρακτηριστικά απόσπασματα του έργου γιατί μέσα σε λίγες γραμμές δίνουν ακριβώς το νόημα του... "Καταπιαστήκαμε με κάτι δύσκολο" όμως προσπαθήσαμε να το αποδώσουμε με αξιοπρέπεια βάζοντας βέβαια και τη δική μας πινελιά.... Ενώσαμε το χθες και το σήμερα μέσα από την ιδιαίτερη ματιά των παιδιών... Τα ίδια τα παιδιά έβαλαν τις γέφυρες ανάμεσα σε χρονικές περιόδους που πολλοί από μας τους "μορφωμένους" αγνοούμε και αρνούμαστε να το παραδεχτούμε... Κατάφεραν μέσα από τη μουσική να πάρουν και να στείλουν μηνύματα...
Οι επετειακές γιορτές δε πρέπει να είναι ούτε να αντιμετωπίζονται ως απολιθώματα! Μπορούν να αποτελέσουν πρόσφορο έδαφος ώστε να ευδοκιμήσουν έννοιες όπως : μνήμη, τιμώ, δεν ξεχνώ, πατρίδα, ιστορία, γνώση, προσφυγιά, ελευθερία, ισότητα, θυμάμαι,διεκδικώ ...
Μπράβο παιδια!!! Τα καταφέρατε! Και μη ξεχνάτε: Η ημιμάθεια είναι πολύ χειρότερη και πολύ πιο καταστροφική από την αμάθεια.
Κάντε τη διαφορά!!!

BENEAS GEORGIOS είπε...

Μια σελίδα για το Χαϊδάρι μας στο facebook !

ΧΑΪΔΑΡΙ ΑΤΤΙΚΗΣ (HAIDARI ATTICA) Παρελθόν, Παρόν, Μέλλον !

http://www.facebook.com/home.php#/group.php?gid=67288131420&ref=nf