5/1/09

Ο "έξυπνος" πίνακας

Ο "έξυπνος" ή αλλιώς διαδραστικός πίνακας, μπορεί να δώσει μια άλλη διάσταση στην εκπαιδευτική διαδικασία.

Ένας διαδραστικός πίνακας (Interactive whiteboard) είναι μια ψηφιακή συσκευή αφής που συνδέεται με έναν υπολογιστή και ένα προβολικό (προτζέκτορα). Το προβολικό προβάλει το οπτικό σήμα εξόδου του υπολογιστή στην επιφάνεια του πίνακα. Ο χρήστης μπορεί να αλληλεπιδράσει με τα εικονιζόμενα αντικείμενα, χρησιμοποιώντας την αφή. Ο διαδραστικός πίνακας πρέπει να είναι συνδεδεμένος με έναν υπολογιστή που δημιουργεί τις πραγματικές εικόνες η τα δεδομένα. Τα εξελιγμένα μοντέλα των διαδραστικών πινάκων έχουν ψηφιακό πληκτρολόγιο και ποντίκι.

Οι διαδραστικοί πίνακες βρίσκουν εφαρμογή σε διάφορες περιπτώσεις:

  • Χρήση οποιουδήποτε λογισμικού υπάρχει εγκαταστημένο στον υποστηρικτικόPC, όπως φυλλομετρητές ιστού ή άλλες δημοφιλείς εφαρμογές
  • Αποθήκευση σημειώσεων που δημιουργούνται επάνω στην επιφάνεια του διαδραστικού πίνακα
  • Χρήση του περιβάλοντος του Ηλεκτρονικού Υπολογιστή (επιλογή με αφή, σύρσιμο) , διαχείρηση επισημάνσεων (σχόλια και σημειώσεις κατά τη χρήση προγραμμάτων ή παρουσιάσεων) και μετατροπής από χειρόγραφο σε τυπογραφικό κείμενο (όχι σε όλα τα μοντέλα)
  • Κάποια μοντέλα διαθέτουν σύστημα Απόκρισης Κοινού (Audience Response System) δύνοντας τη δυνατότητα πραγματοποίησης ζωντανών δημοσκοπήσεων ή παιχνιδιών ερωτήσεων με εύκολη καταγραφή των επιλογών του κοινού


Οι διαδραστικοί πίνακες στην εκπαίδευση

Οι διαδραστικοί πίνακες έκαναν την πρώτη εμφάνιση τους στον χώρο της εκπαίδευσης της Αγγλίας μόλις το 2007 με κάλυψη 98% στα σχολεία Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και 100% στα σχολεία Πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. Σήμερα χρησιμοποιούνται σε αρκετά εκπαιδευτικά ιδρύματα όλων των βαθμίδων κυρίως στη Βόρεια Αμερική, την Ευρώπη και την Αυστραλία.

Στην Ελλάδα έχει ξεκινήσει συζήτηση σχετικά με την αξία του νέου αυτού μέσου στην εκπαίδευση. Χρησιμοποιείται από κάποια ιδιωτικά, κυρίως, εκπαιδευτήρια, όπως εργαστήρια ελευθέρων σπουδών, φροντιστήρια, σχολεία, κ.α. ενώ είναι σπάνια η παρουσία τέτοιων πινάκων σε δημόσια ιδρύματα.

Παιδαγωγική επίδραση των διαδραστικών πινάκων

Έρευνα που πραγματοποιήθηκε στην Αγγλία από εκπαιδευτικό & τεχνολογικό οργανισμό έδωσε τα ακόλουθα στοιχεία:

   * Αύξηση ενθουσιασμού και ενδιαφέροντος
   * Περισσότερες ευκαιρίες για συμμετοχή και συνεργασία
   * Ανάπτυξη κοινωνικών και προσωπικών δεξιοτήτων
   * Λιγότερες σημειώσεις μέσα στην τάξη
   * Αυξημένη ανταπόκριση και δυνατότητα αφομοίωσης

σύνθετων εννοιών
   * Καλύτερη εκμάθηση για παιδιά με διαφορετικά

στυλ μάθησης(Ακουστικό, Οπτικό, Κιναισθητικό)
   * Αύξηση αυτοπεποίθησης

Αυτά τα πλεονεκτήματα ισχύουν όταν οι διαδραστικοί πίνακες γίνονται εργαλεία στα χέρια κατάλληλα εκπαιδευμένων εκπαιδευτικών και όχι αυτοσκοπός. (πηγή: Βικιπαίδεια)

Στις ιστοσελίδες:
http://ekped.gr/modules.php?name=News&file=article&sid=353
http://www2.e-yliko.gr/htmls/arctles/smartboard.pdf
μπορείτε να δείτε άρθρα σχετικά με την εκπαιδευτική χρήση του διαδραστικού πίνακα στη χώρα μας.


11 σχόλια:

το πετάλι είπε...

Πριν από 5 χρόνια περίπου ανακαλύψαμε το διαδραστικό πίνακα(στο διαδίκτυο) και πήγαμε με τη Τζούλια σε μια εταιρεία που τον εισήγαγε(κάπου στην Αγία Παρασκευή).
Εντυπωσιαστήκαμε από τις δυνατότητές του και φύγαμε προβληματισμένοι και λίγο απογοητευμένοι θα έλεγα,

αφού ξέραμε καλά,

ότι ένα τέτοιο εκπαιδευτικό εργαλείο,
δεν θα το έχουμε σύντομα στο ελληνικό σχολείο,
και...όταν θα το έχουμε θα είναι...πολύ αργά ως συνήθως...

yannic PAP(I)* είπε...

Επειδή όσοι βιώνουμε στην Ελλάδα την εκαπαίδευση "από μέσα" γνωρίζουμε πολύ καλά ότι:
α) ακόμα κι αν το κράτος διέθετε τα κονδύλια που χρειάζονται (χα!) για τον εξοπλισμό των σχολείων μας με τους συγκεκριμένους πίνακες,
β) ακόμα κι αν το υπουργείο είχε τη διάθεση να μορ-φώσει τους εκπ/κούς στις νέες τεχνολογίες (χα χα!),
πόσοι συνάδελφοι νομίζετε ότι θα "απαρνηθούν" τη σκόνη και τη μυρωδιά της κιμωλίας και του μαυροπίνακα;
Οι εποχές αλλάζουν, τα μυαλά μας αλλάζουν;

το πετάλι είπε...

απαραίτητα επίσης:

αυτοεπιμόρφωση και αλλαγή νοοτροπίας των εκπαιδευτικών

αλλαγή στα αναλυτικά προγράμματα

μεγάλη μείωση της διδακτέας ύλης

διαφορετικά όπως λες δεν θα γίνει τίποτα,
θα χρησιμοποιούμε τον διαδραστικό πίνακα όπως τον μαυροπίνακα...

diamanto είπε...

Ζωγραφισμένα
Την εργασία μου την προσέχω και την αγαπώ.
Μα της συνθέσεως μ' αποθαρρύνει σήμερα η βραδύτης.
Η μέρα μ' επηρέασε. Η μορφή της
όλο και σκοτεινιάζει. Ολο φυσά και βρέχει.
Πιότερο επιθυμώ να δω παρά να πω.
Στη ζωγραφιάν αυτή κυττάζω τώρα
ένα ωραίο αγόρι που σιμά στη βρύσι
επλάγιασεν, αφού θ' απέκαμε να τρέχει.
Τι ωραίο παιδί· τι θείο μεσημέρι το έχει
παρμένο πια για να το αποκοιμίσει.-
Κάθομαι και κυττάζω έτσι πολλήν ώρα.
Και μες στην τέχνη πάλι, ξεκουράζομαι απ΄την δούλεψή της.

Κωνσταντίνος Π. Καβάφης

ποκαχόντας είπε...

Σχολείο του 21ου αιώνα στο Λέχοβο Φλωρίνης

Τη θέση του μαυροπίνακα πήρε ειδικός διαδραστικός πίνακας στο δημοτικό σχολείο Λεχόβου Φλωρίνης. Κιμωλίες και σπόγγοι έδωσαν τη θέση τους σε μολύβι-ποντίκι που λειτουργεί με τεχνολογία blue tooth, τα συμβατικά βιβλία σε ηλεκτρονικά βιβλία, ενώ με τη βοήθεια ενός συνδεδεμένου με το Ιντερνετ υπολογιστή πραγματοποιούνται εικονικές εκδρομές σε κάθε γωνιά του πλανήτη. Το εγχείρημα του διευθυντή και δασκάλου του σχολείου κ. Στ. Πασπάλη ενθουσίασε μαθητές και γονείς.

Άντε και στα δικά μας!!!

Giannis K. είπε...

Makari kiria pokaxontas!!!!! Tha exoume kai emeis diadrastiko pinaka;

Νάντια είπε...

Γιάννη μου ψηφίζω ΝΑΙ!!!!!!!!!Έχω αλλεργία,δεν αντέχω άλλο την κιμωλία.

το πετάλι είπε...

ορμάμε λοιπόν για αγορά
διαδραστικού πίνακα...

είμαστε έτοιμοι για απογείωση;

Νάντια είπε...

Πετάλι σε βρίσκω πολύ τολμηρό!

το πετάλι είπε...

καθόλου,

δε βλέπεις το Λέχοβο Φλώρινας
μας έβαλε τα γυαλιά!!!

yannic PAP(I)* είπε...

Έχεις δίκιο Νάντια! "Όχι άλλο κάρβουνο"!

Ώρες ώρες έχω την εντύπωση ότι στην εκπ/ση είμαστε σε τέτοιο σημείο (κυρίως στα μέσα διδασκαλίας, τον εξοπλισμό και τις υποδομές), αντίστοιχο με την εποχή της ατμομηχανής στη βιομηχανία!

Θα πάρουμε κι εμείς σύνταξη με την κιμωλία στο χέρι ρε γαμώτο (συγγνώμη)!

Νίκο, κάνε κάτι! Στην ανάγκη να τσοντάρουμε κι εμείς κατιτίς...