30/1/09

Πόσα κιλά ζυγίζει η γνώση;

Έχετε δει πόσο υποφέρουν οι μαθητές για να κουβαλήσουν την τσάντα τους;
Έχετε δει τα κακόμοιρα τα "πρωτάκια", σαν γαϊδουράκια φορτωμένα, να πηγαίνουν αγκομαχώντας στο σχολείο;
Μα καλά, τί βάζουν εκεί μέσα και είναι ασήκωτη;
Στην εποχή της πληροφορίας και των νέων τεχνολογιών, όπου η γνώση βρίσκεται παντού γύρω μας σε ψηφιακή μορφή και μπορεί ο καθένας να την αναζητήσει,
στο ελληνικό σχολείο εξακολουθούμε να την προσφέρουμε με το κιλό;



Ναι!!! βέβαια!!! είμαστε έξυπνοι εμείς!!!
Όσο πιο πολλά κιλά ζυγίζει η σάκα, τόσο καλύτερα για το παιδί.
Όσο πιο πολύ καμπουριάζει από το βάρος της, τόσο πιο πολλά μαθαίνει.
Τρομάρα μας!!!
Δίνουμε στα παιδιά μας γνώσεις βαριές κι ασήκωτες, νεκρές, πεθαμένες, ξεπερασμένες.
Τα ετοιμάζουμε για το αύριο...........δίνοντάς τους εκπαίδευση της δεκαετίας του "70.



Έχετε αναρωτηθεί πόσα από τα βιβλία που έχουν στην τσάντα τους είναι απαραίτητα;

Τα πιο πολλά είναι άχρηστα. Ταλαιπωρούν μαθητές και δασκάλους, προάγουν την αποστήθιση, περιορίζουν την δημιουργικότητα και ευνουχίζουν την κριτική σκέψη. Χώρια το κακό που κάνουν στην παιδική πλατούλα με το βάρος τους. Έχουν σκεβρώσει τα παιδάκια κουβαλώντας κονσερβοποιημένη γνώση!
Μόλις το 1/5 των βιβλίων χρειάζεται.
Όταν ακούω ότι στο τάδε σχολείο δεν έχουν πάει ακόμη τα βιβλία σκέφτομαι:
"ευτυχώς, μακάρι να μην πάνε καθόλου να γλιτώσουν τα παιδάκια"

29 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Η μόνιμη ανησυχία μου είναι αυτή! Μην πάθει τίποτε η σπονδυλική στήλη του παιδιού μου που τώρα αναπτύσσεται μυοσκελετικά από το παράλογο βάρος που κουβαλάει καθημερινά.
Η γνώση που προσφέρει το σύστημα σ΄αυτά τα παιδιά είναι στείρα και τις περισσότερες φορές άχρηστη.
Παρακολουθούσα τις προάλλες σε μια εκπομπή της κρατικής τηλεόρασης ένα αφιέρωμα στο υποδειγματικό σύστημα εκπαίδευσης της Φινλανδίας και έμεινα άφωνη.
Εκεί δεν υπάρχουν φροντιστήρια, τα παιδιά μπορούν να παρακολουθήσουν πάνω από 40 μαθήματα επιλογής και μπαίνουν ΟΛΑ στο Πανεπιστήμιο.
Αναρωτιέμαι. Στην εποχή της παγκοσμιοποίησης γιατί υιοθετούμε εύκολα τα κακά άλλων κοινωνιών και στα καλά μένουμε τόσο παγερά αδιάφοροι;
Μπράβο για την επιλογή του θέματος.

Μαρια Νικολαου είπε...

Μπηκατε στο δυσλεξικο δασκαλο να δειτε τι λεει για το θεμα?

http://dysdaskalos.blogspot.com/2009/01/blog-post_25.html

το πετάλι είπε...

Πανδώρα μου,
καλώς ήρθες και πάλι!

τα βιβλία θα έπρεπε να είναι ελάχιστα και να μένουν στο σχολείο, όχι πέρα-δώθε μέσα στην τσάντα.

οι εργασίες για το σπίτι ευέλικτες, δημιουργικές,
οι μαθητές, δουλεύουν ομαδικά, με τη βοήθεια του διαδικτύου και των νέων τεχνολογιών.
βρίσκονται σε συνεχή επαφή -
μέσω διαδικτύου - μεταξύ τους αλλά και με το δάσκαλο, για οτιδήποτε προκύψει.

ο μαθητής φέρνει την γνώση στο σχολείο την παρουσιάζει στην ολομέλεια της τάξη και δέχεται ερωτήσεις.
γίνεται δηλαδή φορέας-παραγωγός γνώσης το ίδιο το παιδί.
το μάθημα γίνεται ενδιαφέρον, ελκυστικό, δημιουργικό.

σχετικά με τη Φιλανδία, τη Σουηδία, τη Γερμανία κ.λ.π
μου αρέσει που λέμε συνεχώς διάλογο για την παιδεία!!!
ποιο διάλογο;
δεν χρειάζεται να ανακαλύψουμε τον τροχό από την αρχή!!!
έτοιμα τα έχουμε, ας αντιγράψουμε κάποιο ή κάποια από τα επιτυχημένα εκπαιδευτικά συστήματα των άλλων χωρών.

στην Ελλάδα για να κάνουμε το αυτονόητο θα συζητάμε 100 χρόνια και απόφαση δεν θα βγάλουμε.
"όποιος βαριέται να φτιάξει ψωμί 1000 χρόνια κοσκινίζει"

το πετάλι είπε...

καλώς τη Μαρία μας,

μόλις αναρτούσα την απάντηση στην Πανδώρα, είδα το σχόλιό σου.

τον επισκέπτομαι συχνά το Δυσλεξικό δάσκαλο
θα τον δω και πάλι...

Margo είπε...

Ανάβεις φωτιές με τούτη την ανάρτηση. Αναρωτιέμαι, ακούνε τίποτα οι υπεύθυνοι γιατί είμαι σίγουρη ότι υπάρχουν διαμαρτυρίες. Μα τόσο άχρηστοι, τόσο κουφοί, τόσο αδιάφοροι; Για τι να πρωτοφωνάξουμε;

το πετάλι είπε...

Μαρία,
αυτό είχα στο νου μου για να βάλω σαν συνέχεια της σημερινής ανάρτησης,

το ηλεκτρονικό βιβλίο που παρουσιάστηκε στη βουλή πριν μια εβδομάδα.
το είδα σε άρθρο της Καθημερινής.

πάντως πέρα από το ηλεκτρονικό βιβλίο(το οποίο χάριν εντυπώσεων παρουσιάστηκε με τέτοιο τρόπο)

εγώ σου λέω
σε ένα απλό flash memory (τα γνωστά μας φλασάκια μεταφοράς δεδομένων) που κάνει 15 Ευρώ,
χωράει όλη η ύλη του σχολείου από το νηπιαγωγείο μέχρι ....το πανεπιστήμιο!!!
(εγώ έχω μόνιμα στην τσέπη μου ένα φλασάκι που τα έχει όλα μέσα)

τί να τα κάνουμε λοιπόν τόσα βιβλία...

Μαρια Νικολαου είπε...

Επειδη εδω ειναι Ελλάδα.....ξερεις ποσοι θα διαφωνήσουν?
Διότι και το βιβλιο ειναι "παραγωγή" βλέπεις
Ομως ναι συμφωνω οτι δεν χρειαζονται τοσα τουλαχιστον βιβλια

το πετάλι είπε...

Margo μου, πανέμορφη Μύκονος,

φωνή βοώντος...

το πετάλι είπε...

ναι, Μαρία

είναι κι αυτά,
η εκτύπωση τόσων άχρηστων βιβλίων,
πολλά χρήματα...στη μέση,

δυστυχώς όμως δεν είναι μόνο αυτά...

Ανώνυμος είπε...

Δεν ξέρω Νίκο μου αλλά φοβάμαι πως κι εμείς σαν κοινωνία δεν πιέζουμε όσο και όπως θα έπρεπε τους φορείς της εκτελεστικής εξουσίας.
Εσείς οι φωτισμένοι δάσκαλοι κι εμείς οι γονείς πρέπει να δώσουμε το μήνυμα στους εκάστοτε ταγούς της εξουσίας οτι δεν μπορούν να παίζουν με τις εντυπώσεις σε τέτοιους χώρους όπως η Παιδεία.
Να πάψουν να αυτοσχεδιάζουν χάριν της πρωτοτυπίας και να κάτσουν να προσαρμόσουν ξένα επιτυχημένα πρότυπα στα Ελληνικά δεδομένα.
Όταν τα παιδιά μας αργότερα βγαίνουν στους δρόμους από αγανάκτηση είναι ήδη αργά και τρώνε και μια σφαίρα άδικα.

Ανώνυμος είπε...

Ώπα, ώπα! Πολύ βιαστικούς σας βρίσκω!

Καταρχήν έχουμε καινούρια βιβλία (εδώ και 3 χρόνια περίπου).
Περιμένετε λίγο "να στρώσουνε" (καμιά εικοσαριά χρόνια κι αυτά),
να τα δούμε,
να τα αξιολογήσουμε
και να βγάλουμε τα συμπεράσματα!

Έπειτα έχουμε καινούριο υπουργό (εδώ και 3 βδομάδες περίπου).
Περιμένετε λίγο να ενημερωθεί,
να ξεκινήσει το διάλογο (από μηδενική βάση) και σε άγραφο πίνακα (όπως δήλωσε),
να καταλήξει κάπου ο διάλογος
και βλέπουμε...

Μέχρι να γίνουν όλα αυτά, θα έχουν πάθει κύφωση ή σκολίωση ακόμα και τα εγγόνια μας!
Άντε μετά να τρέξουν στο Σύνταγμα,
όταν θα κατέβουν να διαμαρτυρηθούν για την ποιότητα της παιδείας (και όχι μόνο)
και θα τους κυνηγούν με δακρυγόνα, αντλίες νερού (έρχονται!) και σφαίρες!!!

Υ.Γ. Συγγνώμη για το χιούμορ μου (είναι λίγο μαύρο) αλλά...

Ανώνυμος είπε...

....Η ηλεκτρονική σχολική τσάντα του παιδιού είναι ένας υπολογιστής,που περιέχει την ύλη των απαραίτητων βιβλίων,με κείμενο,βίντεο,ήχο και φωτογραφίες.Με έναν ηλεκτρονικό στιλό,ο μαθητής μπορεί να υπογραμμίσει και να κρατήσει σημειώσεις ανοίγοντας ένα... παράθυρο στην οθόνη της τσάντας που θα αναγνωρίζει φυσικά το γραφικό χαρακτήρα του.Η τσάντα, άθραυστη και αδιάβροχη,αντέχει κάθε είδους κακομεταχείριση........
Το μέλλον είναι τώρα!
Όταν το διαβάσαμε στη Γλώσσα της Δ΄ Δημοτικού και στην ενότητα:Ένα ακόμα σκαλί,εγώ ευχήθηκα:
Αμήν και πότε!

το πετάλι είπε...

Λίλιαν,

εάν βγαίναμε στους δρόμους γονείς, μαθητές και εκπαιδευτικοί μαζί, ζητώντας καλύτερη ποιότητα εκπαίδευσης για τα παιδιά μας, σύγχρονη, με συγκεκριμένο πρόγραμμα 20ετίας,
δεν ξέρω και πάλι εάν θα κάναμε κάτι.

Γιατί στη χώρα μας ακόμα και τα θέματα της παιδείας και της υγείας όπου θα έπρεπε να εφαρμόζεται μια ενιαία πολιτική, χρησιμοποιούνται για μικροκομματικές επιδιώξεις.
Δεν μπρούμε να συμφωνήσουμε
σε τ ί π ο τ ε δυστυχώς.

Έχουμε στην νοοτροπία μας,
στην κουλτούρα μας, όπως θέλεις πέστο, μόνο τη διαφωνία γενικώς και αορίστως. Δεν ξέρουμε τι πάει να πει σύνθεση απόψεων, επίλυση προβληματικής κατάστασης με συνεργασία, αλληλοβοήθεια κ.λ.π
έχουμε μάθει μόνο να τσακωνόμαστε, χρησιμοποιώντας βαρύγδουπες εκφράσεις για εντυπωσιασμό και ψηφοθηρία ακόμη και για τα πιο ζωτικά θέματα.
Όλοι οι ταγοί μας λοιπόν, που εμπλέκονται στην εκπαίδευση, κυβέρνηση, κόμματα, συνδικαλιστές, εκπαιδευτικοί, είναι (είμαστε), πολύ ανώριμοι και ανίκανοι να πάρουμε μια απόφαση, ακόμα και για τα προφανή. Δεν μπορούμε,
δεν τόχουμε, όπως το λένε στην καθομιλουμένη.
Ο καθένας φοράει τις δικές του παρωπίδες και ταμπουρώνεται πίσω από απόψεις-πεποιθήσεις(πεπαλαιωμένες συνήθως) και παίζουμε κλεφτοπόλεμο εντυπώσεων.

Θα μου πεις,
καλά, τόσο απελπισμένος βρε παιδί μου και τι προτείνεις;

1) έχοντας εργαστεί για 5 χρόνια σε ένα άλλο εκπαιδευτικό σύστημα στο εξωτερικό και βλέποντας πως λειτουργούν εκεί,
προτείνω....

εισαγωγή υπουργών και συνεργατών τους από άλλες χώρες προηγμένες.
υπουργό παιδείας και συνεργάτες του από τη Φιλανδία ας πούμε...
Χωρίς να υπολογίζει πολιτικό κόστος, ισσορροπίες, κανέναν και τίποτε. να τους πούμε φτιάξτε την παιδεία μας εν λευκώ...
παράξενη πρόταση;
ουτοπική; ίσως
δεν βλέπω άλλη λύση δυστυχώς

και
2) με επίκεντρο το παιδί και τις ανάγκες του,
ακολουθεί ο καθένας μας τον δικό του δρόμο της προσωπικής αναζήτησης,
ατομική πορεία,
μοναχική στην αρχή,
αλλά με φίλους και άξιους συνεργάτες - συμπαραστάτες, στην συνέχεια,
γιατί υπάρχουν πραγματικά αρκετοί δάσκαλοι και γονείς άξιοι, που το παλεύουν το πράγμα...

το πετάλι είπε...

Γιάννη μ' αρέσει το χιούμορ σου,

δεν έχω να προσθέσω κάτι,
δυστυχώς,
συμφωνώ μαζί σου...

το πετάλι είπε...

@ΡΑΜΥ

Ραφαήλ μπράβο!
πολύ κατατοπιστικά αυτά που μας γράφεις.
Το κάνατε τις προάλες στο μάθημα της Γλώσσας έτσι;
Τώρα να δούμε πότε θα τα έχουμε στη διάθεσή μας.
Ελπίζω να τα προλάβουμε πριν φύγουμε από την εκπαίδευση...

giorgos basmatzidis είπε...

Δε χρειάζεται να περιμένουμε τίποτε και από κανέναν. Η επανάσταση θα ξεκινήσει από μέσα, από τον κάθε μάχιμο δάσκαλο, από αυτόν που θα καταλάβει πως η γνώση δεν μετριέται με κιλά, αλλά με ικανότητα ανάπτυξης κριτικής σκέψης, ενδυνάμωση της συναισθηματικής νοημοσύνης. Η αλλαγή θα ξεκινήσει από εμάς. Είναι στο χέρι μας να καταργήσουμε όχι μόνο τον άχρηστο όγκο των κιλών της ύλης που μεταφράζεται σε ασήκωτο χαρτί, αλλά ακόμη και το ίδιο το σχολείο. Μην παραξηγήσετε τα λεγόμενα μου, δεν είμαι υπέρ της αποσχολειοποίησης, αλλά εννοώ ριζικές αλλαγές που θα μοιάζουν να καταργούν το ίδιο το σχολείο, όπως λειτουργεί σήμερα.

Ανώνυμος είπε...

Χτες ξενύχτησα (μέχρι τις 3!) παρακολουθώντας στη ΝΕΤ την εκπομπή "ΣΤΑ ΆΚΡΑ" με θέμα την Παιδεία.
Ακούστηκαν μεγάλες αλήθειες, που καίνε (κι εμάς τους εκπ/κούς). Ειδικά από τον κ. Δ. Παπαϊωάννου (πρώην ειδικό σύμβουλο του ΥΠΕΠΘ και "πατέρα" των ολοήμερων σχολείων).
Ελπίζω να την παρακολούθησαν αρκετοί από μας!

Όσο για την "επανάσταση από μέσα" στην οποία αναφέρεται ο φίλος Γιώργος, ας ρίξει μια ματιά στη σελ. 44 της σημερινής Ελευθεροτυπίας ["τα δύο λεπτά που (δεν) άλλαξαν το σχολείο"] και θα καταλάβει πώς το σύστημα και η γραφειοκρατία μπορούν όποτε θέλουν να πνίξουν ό,τι προοδευτικό, φωτεινό, διαφορετικό, νέο πάει να γίνει σε κάποιο σχολείο...

το πετάλι είπε...

@ Γιώργο συμφωνούμε,
χρειάζεται όμως και μια πιο οργανωμένη προσπάθεια,
αυτό από μόνο του δεν φτάνει.


@Γιάννη,
να φέρεις το άρθρο στο σχολείο τη Δευτέρα,

όσο για τη συζήτηση, είδα ένα μέρος μόνο,

αυτά πρέπει να προβάλλονται άλλες ώρες για να τα βλέπει ο κόσμος...

Ανώνυμος είπε...

Καλό μήνα!

Ώρες ώρες Νίκο, έχω την εντύπωση ότι η κρατική τηλεόραση προγραμματίζει εσκεμμένα τέτοιες εκπομπές ώρες ακατάλληλες για να τις "κάψει"!

Βλέπεις, λοιπόν, από τη μια να διαφημίζει ότι διαθέτει πρόγραμμα υψηλότερου (από τα άλλα κανάλια) επιπέδου
κι από την άλλη ό,τι ξεχωρίζει να το προβάλλει απίθανες ώρες, ώστε να μην το βλέπει και πολύς κόσμος και "ξυπνάει"!

Υ.Γ. Τελικά τα βρήκαν οι κ.κ. Μπαμπινιώτης και Βερέμης, μήπως ξεκινήσει επιτέλους κι ο διάλογος;

Ανώνυμος είπε...

Συγχαρητήρια για τον όμορφο κόσμο σας!Τον επισκέπτομαι πρώτη φορά.
'Οσο για τη γνώση, σημαίνει δύναμη και δεν ξέρω αν αυτοί οι κάποιοι θέλουν δυνατούς ανθρώπους στην κοινωνία μας!
Τα βιβλία του Δημοτικού κατά την άποψή μου είναι λίαν επιεικώς απαράδεκτα.Σε παραπέμπουν στο χάος η στην κατ΄οίκον διδασκαλία.
Με εκτίμηση στην παρέα σας,
Κίνηση πολιτών Ηλιούπολης "ΧΑΡΤΑΕΤΟΣ"
xartaetos-7.blogspot.com

το πετάλι είπε...

@ΧΑΡΤΑΕΤΟΣ

σας ευχαριστούμε πολύ για την επίσκεψη στο blogaki μας.
Θα σας επισκεφτούμε κι εμείς.

Σας περιμένουμε και πάλι...

Ανώνυμος είπε...

Έλα, χαλαρώσαμε...
Ούτε σχόλια βλέπω, ούτε νέες αναρτήσεις!

Νίκο, άντε να ανασκουμπωθούμε αύριο!

Ανώνυμος είπε...

ΤΟ ΞΕΡΩ ΠΑΙΔΙΑ ΕΙΝΑΙ ΠΟΛΥ
ΒΑΡΙΕΣ Η ΤΣΑΝΤΕΣ!!!ΚΡΑΤΙΘΗΤΑΙ ΟΜΟΣ!

Ανώνυμος είπε...

ΤΟ ΞΕΡΩ ΠΑΙΔΙΑ ΕΙΝΑΙ ΠΟΛΥ ΒΑΡΙΕΣ ΟΙ ΤΣΑΝΤΕΣ!!!ΚΡΑΤΗΘΕΙΤΕ ΟΜΩΣ! ΑΜΑΝ ΠΙΑ

Ανώνυμος είπε...

Από άρθρο της σημερινής Ελευθεροτυπίας (σελ. 1 & 52-53):

"Στο δημοτικό σχολείο στο Μούρεσι Πηλίου η πρώτη tech τάξη.
Οι μαθητές (της ΣΤ΄ τάξης) παραμέρισαν βιβλία, μολύβια και γομολάστιχες και κάνουν μάθημα με laptop.
Δηλώνουν ενθουσιασμένοι και δε θέλουν να βγουν ούτε για διάλειμμα!!!"

Να σημειωθούν τα εξής:
1. Δεν καταργήθηκαν τα βιβλία, απλά περιορίστηκε η χρήση τους (δε μεταφέρονται, είναι μόνιμα στηντάξη).
2. Τα παιδιά δεν αντιμετωπίζουν προβλήματα στη μέση τους πλέον, γιατί το βάρος που μεταφέρουν δεν ξεπερνά τα 2 κιλά!
3. Τα laptop αγοράστηκαν με τις εισπράξεις των παιδιών από τα κάλαντα (!) των γιορτών (με τη συναίνεσή τους), με τη συνδρομή των γονιών τους και τη συγχρηματοδότηση του δημάρχου.
4. Υπήρξε η αμέριστη συμπαράσταση στο όλο εγχείρημα απ' όλους τους εμπλεκόμενους φορείς: γονείς, διευθύντρια του σχολείου, σχολικό σύμβουλο.
5. Υπήρξε κάποιος ΔΑΣΚΑΛΟΣ με ιδέες, όραμα και μεράκι!

JK O SΚΡΟΥΤΖΑΚΟS είπε...

ΔΥΣΤΥΧΩΣ ΑΥΤΕΣ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΤΣΑΝΤΕΣ ΕΙΝΑΙ ΜΠΑΟΥΛΑ.ΡΩΤΗΣΤΕ ΚΑΙ ΕΜΕΝΑ ΠΡΙΝ ΑΠΟ ΕΝΑΜΙΣΟ ΧΡΟΝΟ ΤΙ ΤΡΑΒΑΓΑ 15 ΛΕΠΤΑ ΠΟΔΑΡΟΔΡΟΜΟ ΚΑΙ 15 ΛΕΠΤΑ ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΜΕΣΑ ΣΕ ΚΡΥΟ ΜΕ ΤΗΝ ΤΣΑΝΤΑ ΦΟΡΤΩΜΕΝΟΣ.ΚΑΤΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΓΙΝΕΙ.ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΑ ΟΛΑ ΑΥΤΑ ΜΑΖΙ.ΔΙΠΛΑ ΤΕΡΑΔΙΑ ΔΙΠΛΑ ΒΙΒΛΙΑ.30 ΠΡΑΓΜΑΤΑ ΚΟΝΤΑ ΓΙΑ ΜΙΑ ΗΜΕΡΑ.ΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΤΟΥ ΒΑΡΟΥΣ ΘΑ ΒΓΕΙ ΑΡΓΟΤΕΡΑ.

Ανώνυμος είπε...

Καλο θα ηταν οι δασκαλοι να λενε στα παιδια τι πρεπει να αφησουν εκει και τι να παρουν στο σπιτι τους!!!Εγω να δειτε τι τραβαω καθε πρωι!!Το προγραμμα ειναι πολυ φορτωμενο...αν ειχαμε μονο γυμναστικη... κατι θα γινοταν!!!

Ανώνυμος είπε...

καλα ε!ειναι πολυ βαργες

Αθηνα!!! είπε...

ΜΗΝ στενοχωριεστε σε 2-3 χρονια θα βγουν κατι τσαντες υπολογηστες,ναι υπολογηστες.Εκει θα εχουμε ολα τα μαθηματα που εχουμε τωρα σε βιβλια!!Ετσι δεν θα παθενουμε την αρρωστια της πλατης!!(ετσι λεει το βιβλιο της γλωσσας μου).Στην Κινα υπαρχουν!!!!!!!!!